LEERPROBLEMEN BIJ KINDEREN

Een leerprobleem is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen die het leren beïnvloeden. Dyslexie, dyscalculie, dyspraxie, Non-verbal Learning Disabilities (NLD) en hoogbegaafdheid zijn aandoeningen die leerproblemen kunnen veroorzaken. Kinderen met leerproblemen kunnen problemen ervaren met automatiseren, lezen, spelling en rekenen.

De gevolgen zijn groot. Kinderen met leerproblemen lopen een achterstand op school op, hebben problemen met concentreren, faalangst en ze willen of durven niet meer naar school. Ook slaapproblemen en angsten kunnen een gevolg zijn van leerproblemen. Het is daarom belangrijk om op tijd leerproblemen aan te pakken.  Hoe eerder hulp bij leerproblemen wordt opgestart, hoe minder groot de gevolgen zullen zijn.

Meer weten?

U kunt ons altijd bellen of een afspraak maken.

NON-VERBAL LEARNING DISABILITIES (NLD)

NLD is een leerstoornis die te maken heeft met de informatieverwerking. Het heeft betrekking op nieuwe, complexe en ruimtelijke informatie. Omdat het kind situaties hierdoor niet goed kan overzien, heeft dit grote gevolgen op het gedrag van het kind en op de sociale aanpassing.

Meedere probleemgebieden

De stoornis kan tot uiting komen in meerdere probleemgebieden, waarbij het kind motorische, sociale en leerproblemen ervaart. Deze kinderen zijn verbaal wel heel sterk. Hierdoor kunnen mensen uit de omgeving wel eens een verkeerde inschatting maken van wat het kind allemaal kan. Het valt bijna niet op dat het NLD-kind soms grote moeite heeft om zich staande te houden in dagelijkse situaties. Door het kind op de juiste manier te ondersteunen, kunnen veel gedragsproblemen voorkomen of verholpen worden.

Leerproblemen, maar goede taalvaardigheid

De leerproblemen van het kind doen zich vooral voor op non-verbaal gebied (niet-talige kant).  Kinderen met NLD kunnen zich moeilijk een beeld vormen van diverse begrippen. Ze hebben moeite zich een beeld te vormen en overzicht te krijgen van allerlei situaties en taken op het motorische, creatieve vlak, die nieuw zijn voor hen.

HOOGBEGAAFDHEID

Het is heel moeilijk te zeggen wat hoogbegaafdheid nou precies is. Hoogbegaafdheid is namelijk een combinatie van in totaal drie eigenschappen.

Deze eigenschappen zijn:

  • Het kind heeft een hoog IQ (hoge intelligentie) (IQ boven de 130).
  • Het kind kan goed geconcentreerd en lang met een taak bezig zijn en heeft doorzettingsvermogen.
  • Het kind kan goed en op een originele manier problemen oplossen (creatief kunnen denken).

De erkenning van het gezin, de school en de peers (ontwikkelingsgelijken, dit zijn bij hoogbegaafde kinderen niet de leeftijdgenoten, maar oudere kinderen) zijn erg belangrijk voor hoogbegaafde kinderen.
Als laatste zijn de sociaal-emotionele vaardigheden van het kind belangrijk voor het goed communiceren met de omgeving. Wanneer de omgeving het kind niet genoeg gelegenheid geeft om zich optimaal te ontwikkelen, zal de hoogbegaafdheid niet tot uiting komen. Dit heeft gevolgen voor de ontwikkeling en ook het zelfbeeld van het kind.
Daarnaast is het niet mogelijk om een kind dusdanig te stimuleren, dat het hoogbegaafd wordt. Zolang één van de eigenschappen mist, zal het kind nooit hoogbegaafd worden. Neurofeedback is erg geschikt om kinderen met hoogbegaafdheid meer structuur te geven en interesse te stimuleren.

CONCENTRATIEPROBLEMEN

Vaak worden concentratieproblemen in groep 3 en 4 voor het eerst gesignaleerd. Vanaf dat moment ligt de nadruk op het leren lezen en rekenen en moet het kind zich voor een lagere periode kunnen concentreren. Hoe kan je leerproblemen vroegtijdig ontdekken? De volgende signalen kunnen op concentratieproblemen duiden:

  • Je kind heeft geen plezier in school
  • Je kind reageert thuis de frustraties af van school
  • Je kind verveelt zich op school
  • De prestaties van je kind nemen opeens af
  • Je hebt het gevoel dat je kind meer kan dan het op school laat zien

DYSLEXIE, DYSCALCULIE EN DYSPRAXIE

Dyslexie, dyscalculie en dyspraxie zijn leerstoorissen die te maken hebben met inzicht. Taalkundig, rekenkundig en praktische problemen die ontstaan door gebrek aan inzicht hoe de samenhang is en hoe geheel tot stand komt en uiteindelijk meer is dan de som der delen.

Wanneer neurofeedback wordt ingezet om leerproblemen aan te pakken, kan dat tot de volgende verbeteringen leiden:

  • Het automatiseren verbetert
  • Verbetering in aandacht en concentratie
  • Minder herhaling nodig hebben om dingen te leren
  • Verbetering taal, spraak, rekenen
  • Kinderen zelfverzekerder en rustiger

Terugbelverzoek

Meer weten?
Wij bellen u graag terug!

Meer weten?

Afspraak maken of meer info?
We helpen u graag verder!

Maandag 11 mei gaat onze praktijk gelukkig weer van start!

Voor uw en onze veiligheid houden wij ons uiteraard aan een aantal richtlijnen:

  • Komt liefst alleen naar de praktijk. Niet te vroeg en ook niet te laat.
  • Indien u niet alleen kunt komen verzoeken wij uw begeleider om in de auto te wachten totdat u klaar bent met de behandeling.
  • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst. Er hangt een pompje direct rechts aan de muur.
  • Neem uw eigen handdoek mee
  • Wij dragen mondkapjes en handschoenen. Zelf bent u hiertoe niet verplicht.
  • Houd ook bij ons 1,5 meter afstand