DYSLEXIE EN DYSCALCULIE BIJ KINDEREN
Dyslexie wordt aangeduid als “een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau”. Ongeveer 3,6% van alle leerlingen heeft last van dyslexie. Kinderen met dyslexie hebben problemen op één of meer van de volgende drie gebieden: verklanken (klanken koppelen aan lettersymbolen), automatiseren (een woord in één keer herkennen) en het werkgeheugen. Neurofeedback wordt steeds vaker succesvol toegepast bij de behandeling van dyslexie.
Dyscalculie komt uit het Grieks en Latijn en betekent “slecht kunnen rekenen”. Dyscalculie is een leerstoornis op het gebied van rekenen en gaat vaak samen met andere problemen zoals een zwak (ruimtelijk) inzicht, geheugenproblemen, moeite met klok kijken en spelingsproblemen. Dyscalculie wordt gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren, het vlot en accuraat oproepen en toepassen van reken- en wiskundekennis. Dyscalculie komt ongeveer even vaak voor als dyslexie. Er zijn verschillende vormen van dyscalculie-behandeling. Neurofeedback is daar één voorbeeld van.
Dyslexie/Dyscalculie-klachten verlichten? Doe de test en ontdek of neurofeedback therapie u kan helpen!